Novosti

Fiskalizacija u Hrvatskoj - Najčešća pitanja i odgovori

Objavljeno: 9. studenog 2012. - 8:10:57

1. Što je Fiskalizacija?

Ovim zakonom porezna uprava želi uvesti bolju kontrolu i nadzor nad poduzetnicima koji isporuku dobara i usluga naplaćuju u gotovini, s ciljem bolje naplate poreza, suzbijanje rada na crno i smanjenje poreznih utaja. No u ovom slučaju pojam gotovinske naplate je proširen te se gotovinom smatraju i čekovi, kreditne kartice i ostalo osim izravnog plaćanja preko transakcijskog računa.

2. Što su fiskalne blagajne, kako funcioniraju (razlike u odnosu na obične)?

Fiskalne blagajne nisu nikakvi specijalni uređaji, radi se o dijelu programa koji komunicira sa poreznom upravom tj. šalje određene podatke poreznoj upravi te prima od porezne uprave odgovor o primanju navedenih podataka. Budući je tehnologija znatno napredovala, fiskalne blagajne mogu raditi na bilo kojem računalu novije generacije (dakle sa instaliranim Windows, iOS, Linux, Android operacijskim sustavima ..)  i sa Vašim (ako imate) programom. Stare registar blagajne u 99% slučajeva ne mogu raditi kao fiskalne blagajne.

3. Kad se uvodi, postoje li definirani rokovi?

Fiskalizacija će se vršiti u 3 faze: 

Prva faza - 01.01.2013.  sva velika i srednja poduzeća te poduzetnici koji se bave smještajem, pripremom i usluživanjem hrane i pića.

Druga faza - 01.04.2013. u ovom djelu su trgovci na veliko i malo, popravak motornih vozila, slobodna zanimanja ( odvjetnici, bilježnici, stomatolozi, veterinari, tumači, prevoditelji, arhitekti, inženjeri, porezni savjetnici itd).

Treća faza - je 01.07.2013. kada se fiskaliziraju svi ostali osim onih koji nisu obveznici fiskalizacije.

4. Što se mijenja u poslovanju?

U poslovanje bi trebala donijeti dosta promjena, prije svega dobili bi razrađenije statistike vašeg poslovanja, uključujući potrebe za djelatnicima zbog kontrole radnog vremena i djelatnika. Naravno dobro poslovanje bitan je preduvjet da se Vaš objekt može razvijati, bolja porezna prijavljivanja bez utaje donose "više" novaca na računu, a tada i potrebu da sve što Vam je potrebno isto tako naručujete na račun, a samim tim Vam se to prikazuje u troškove.

5. Da li je prilagodba teška?

Prilagodba je ustvari vrlo jednostavna, ukoliko imate računalo i internet to će biti vrlo jednostavno, ako to nemate potrebno je nabaviti. Sama edukacija oko programa ovisi o tome koji ste program izabrali, što se tiče našeg programa dovoljna je edukacija od 2-3 sata.

6. Koja je cijena fiskalizacije?

Cijena je nešto što nas sve zanima, a to je najteže reći jer na tržištu postoje razne opcije kupnje.

Ja ću Vam reći osnovu koja je za sve ista, a ostale komponente će koštati ovisno o Vama. Dakle Finin fiskalni certifikat po OIB-u košta 300 kn + PDV (svakih 5 godina se ponovo kupuje). Internet veza ovisi o operateru no prosječno je to oko 100 kn + PDV no možete to odraditi i na bonove. To je recimo poznati dio. "Nepoznati" dio morate sami naći u ovisnosti o Vašim željama (dodatne opcije i slično).

Važno je napomenuti da je bitno naći pouzdanog partnera zbog mogućih izmjena te problema u radu s programu.

Naš program dobijete na korištenje uz plaćanje mjesečne naknade od 190 kn, no u toj cijeni je kompletno održavanje te sve moguće promjene zakonske kojih će u godini pristupanja u EU zasigurno biti napretek. "Hardver" ukoliko ga nemate da ga možete jeftino nabaviti. Na tržištu ima i polovnih no pitanje je da li je to dobro? HM održavanje strojeva je nešto što Vas naknadno može najviše koštati, ukoliko izabirete birajte nešto što je predviđeno da dugo radi i da znate da Vam taj koji prodaje osigurava i servis te rezervne dijelove barem 5-7 godina. Birajte pouzdane dobavljače, s podrškom, pouzdan hardver.

7. Što učiniti sada da bi bilo lakše kad "dođete na red"?

Bilo bi dobro da već sada potražite partnera s kojim mislite da ćete najlakše i najbezbolnije prijeći ovaj put. Neka to bude svakako netko tko Vas neće odmah prevariti.

Nastojte iskoristiti ovo vrijeme do fiskalizacije da instalirate sustave, naučite raditi na njima, sagledate sve pozitivne stvari iz toga. Sustave instalirajte što prije, oni neće biti spojeni na poreznu upravu do dana fiskalizacije, a vi ćete moći vidjeti sve prednosti i nedostatke , a isto tako ćete stići zamijeniti program ukoliko vidite da nije ono što ste očekivali, zato preporučujem da ne kupujete programe koji imaju cijenu, pa onda još + održavanje.

Nađite korektne partnere i ova fiskalizacija će možda biti nešto što će Vam na kraju biti jednostavan prelazak na rad gdje se nećete bojati ni inspekcija, nego ćete moći brinuti samo o tome da Vaše poslovanje napreduje i da se bavite vašim osnovnim poslom i da vaš kupac bude zadovoljan (naravno ne zaboravite mu dati račun) kazne su drastične.

Prilog članku:
Dokument Porezne Uprave RH - Ugostitelji - Fiskalizacija 01.01.2013. (pdf format)


Natrag